lördag 16 augusti 2008

Trombocytopeni

Tänkte förklara lite bättre var Havanna är utsatt för. Den sjukdom som jag hade 98/99 är en autoimuneffekt, d v s imunförsvaret börjar bryta ned kroppens egna ”goda” blodkroppar. Det bildas antikroppar i min kropp som säger åt mjälten att förstöra alla blodplättar, man försökte behandla bort detta på mej men lyckades ej. Istället opererade man bort min mjälte, för då kunde den inte längre bryta ned mina trombocyter. Men jag har fortfarande kvar antikropparna i mej, den form av trombocytopeni som jag har är kronisk, vilket jag inte vetat förrän nu. Jag trodde att jag var ”frisk”, men jag har kvar tillståndet men mina symptom är borta. Eftersom jag fortfarande producerar antikropparna har jag via moderkakan överfört dem till Havanna. Det som är positivt med det hela är att hon inte är sjuk, dvs hon producerar inte dessa antikroppar själv utan har antikroppar som jag har gjort i min kropp. Antikropparna har en halveringstid på ca 6 veckor. Så om sex veckor har hälften av antikropparna dött i Havanna och om sex veckor till så är bara 25% kvar osv. Trombocytopeni är en sjukdom som man inte mår dåligt av, man har inte ont eller så. Man lever dock med en risk, eftersom man har svårt att hantera blödningar. Läkarna beslutade att försöka behandla Havanna istället för att bara vänta på att antikropparna ska dö av sig själv. Normalvärde på tombocyter är 150-300, Havanna hade 14 när hon fick ta sitt första test. Hon har fått två doser av behandlingen och nu har hennes värden ökat till 37 igår (fredag) och 46 idag (lördag). Läkaren tog därför beslutet att vi skulle få permission och åka hem idag, imorgon ska vi åka tillbaks till sjukhuset och lämna nya prover. Om allt fortsätter åt rätt håll så kommer vi nog få åka och lämna prover med längre intervaller och bli utskrivna under nästa vecka. Det kommer dock att bli uppföljande prover för att kontrollera att allt fortfarande ser bra ut.

2 kommentarer:

Frank och jag sa...

Hej o grattis igen
Havanna är supersöt och namnet coolt- absolut rätt val av er!

Magnus, Frank o jag längtar efter att få träffa er. Vi planerar in ett besök ngn i september.

Kram

Anonym sa...

Fina bilder på dotter och pappa! Tur att Jonny ändrade sig för Havanna är väldigt fint namn