lördag 16 augusti 2008

Förlossning

Natten mot tisdag (080812) kl 00.01 gick vattnet, Jonny och jag hade just lagt oss för att sova. Vi ringde in till förlossningen för att förbereda dem på att vi nog skulle komma in under natten/morgonen och föda barn. Dom ville att vi skulle komma in för en undersökning men förberedde oss på att vi troligtvis skulle få åka hem igen efter undersökningen - och precis så blev det. Jag hade ca 3-4 minuter mellan värkarna och så fortsatte det hela natten och morgonen. Vid tiotiden ringde vi in igen och hörde så vi kunde komma in. Så efter det åkte vi in och var inställda på att vårt lilla underverk skulle komma ut inom en snar framtid.
Vi anlände till förlossningen kl 10 och då var jag öppen 6 cm. Värkarna var regelbundna och jag skulle få prova att få lite lustgas som smärtlindring. Men jag fick inte till det nå speciellt bra med lustgasen utan upplevde det mest som obehagligt att inte kunna andas ordentligt när man hade masken över näsa och mun. Så fram till femtiden på eftermiddagen så pågick värkarna regelbundet men började tillslut att avta, antagligen pågrund utav att jag då var så otroligt trött. Barnmorskan hade erbjudit att sätta värkstimulerande dropp redan vid tretiden, men eftersom jag var lite skraj för själva slutklämmen så ville jag då avvakta lite. Men vid femtiden så blev det bestämt att nu är det dags att sätta igång hela. När droppet var på plats så dröjde det inte länge tills det började hända grejer. Krystningen satte igång på allvar 17:50 och kl 18:33 kom Havanna ut, det var så härligt när hon landade på magen – stor, varm och go! 4080 g och 51 cm lång. Vilken otrolig känsla!
Under hela förlossningen hade jag jättebra stöd av barnmorskan Birgitta och undersköterskan Helena, men bäst av allt var Jonny. Jag är så tacksam för att jag hade människor omkring mej som gjorde att jag fick känna mej trygg och lugn i en situation som var lite svår att förbereda sig på.

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis Disa och Jonny till lilla tjejen!
Kommer du ihåg Disa att jag sa en gång att din bäs säkert skulle komma den 12 augusti? På samma dag som min dotter är född? Fast det är 35 år sedan så glömmer jag det aldrig! Vi åkte in till BB 24.00 och Jannice är född 17.35 - så det var nära att det skulle bli samma tid också!